nr. 104

1055 ZA Amsterdam

* info@bravodasilva.nl
( +31.(0)6.53 56 67 31

Betalingen van contributies, boetes, aankopen, etc…. op het volgende rekeningnr. van de POSTBANK:

9554172 - t.n.v.

Fc Portugal
Kijkduinstraat 30-3
1055 ZA Amsterdam

Gold Star-Sna / Fc Portugal heeft een nieuw bestuur voor 2007
De leiders binnen een TEAM
De A-Selectie van Fc Portugal
13e Studiereis van Fc Portugal Gdansk in Polen
2e Studiereis van jeugdspelers van Fc Portugal

Fc Portugal heeft een nieuw web adres
Carnaval bij Fc Portugal
Afscheidswedstrijd van Manuel
FC Portugal is vriendschap
FC Portugal is een club met een eigen identiteit
...............................................................................................

Gold Star-Sna / Fc Portugal heeft een nieuw bestuur voor 2007

Sportpark Sloten

Na een turbulente periode veroorzaakt door de onhoudbare situatie die was ontstaan binnen de club, hebben een paar mensen zich bereid gevonden om tot het bestuur van Gold Star-Sna toe te treden, en de club nieuw leven in te blazen.

De club Gold Star-Sna beschikt nu over een compleet bestuur, die vanaf 1 januari 2007 de organisatie binnen de club moet gaan neerzetten en de verplichtingen moet zien na te komen jegens de KNVB en het Stadsdeel Slotervaart.

Het gaat momenteel uitstekend met de club, en ook sportief is er vooruitgang te zien bij de verschillende teams die deelnemen aan de competities van de KNVB.

Dit bestuur heeft als belangrijkste taak, de financiën van de club onder controle te krijgen, en er voor te zorgen dat er een naamswijziging wordt doorgevoerd. De club moet Fc Portugal Amsterdam gaan heten, zodat het voor onze sponsors aantrekkelijker wordt om vanaf 2007-2008 in onze club te investeren.

Waarom doen we dit ?

Omdat als je iets kunt doen aan de misstanden in de wereld, moet je het doen, is onze overtuiging ! Voetbal kan een goed bindmiddel zijn.

Met Fc Portugal organiseren we buiten de wedstrijden van de KNVB ook nog allerlei multiculturele activiteiten die de saamhorigheid bevorderen. We hebben onlangs nog een Pro Evolution Toernooi georganiseerd in onze kantine, we gaan in mei voor de 2e jaar met de jeugd naar België voor 3 dagen en een paar dagen later met de veteranen naar Gdansk in Polen.
Dit om maar een paar van onze activiteiten op te noemen.

Met dergelijke acties willen we laten zien hoe je als mensen ook met elkaar kunt omgaan. Het is een druppel op een gloeiende plaat, maar dat zou geen reden zijn om niets te doen…………

De leiders binnen een TEAM

Ludwig von Beethoven via Princeton University

Een goede leider is iemand die niet alleen anderen kan inspireren om teamresultaten te halen, maar door een combinatie van wilskracht en bescheidenheid het TEAM naar blijvende excellentie weet te brengen. Middelmatige leiders zoeken bij tegenspoed overal een verklaring, behalve bij zichzelf. Een grote leider rekent het falen bij zichzelf en het succes schrijft hij toe aan geluk en andere externe factoren.

Wanneer ben je een topleider ? Als je ambitie allereerst bij het TEAM ligt, en niet bij jezelf.

Mij is wel eens gevraagd, hoe maak je van iets middelmatigs iets TOP ?
Dat geldt natuurlijk niet alleen voor sportteams, maar ook voor orkesten, bedrijven en individuen. Het nastreven van de TOP is het antwoord op de vraag hoe we met een wereld moeten omgaan die willekeurig en zinloos lijkt.
We kunnen iets moois en uitzonderlijks maken van onszelf, ons TEAM of het bedrijf waar we werkzaam zijn. Zo geven we betekenis aan een zinloos bestaan. Dat is wat ons menselijk maakt.

Uiteraard is het moeilijk om de TOP te halen, als je niets te eten hebt, of diep in de schulden zit. Vroeger hadden de grootste creatieve geesten geen makkelijk leven. Mozart had geen cent, maar de kwaliteit van zijn muziek was er niet minder om. Beethoven wist ook niet waar hij van moest leven en toch moest zijn vijfde symfonie de mooiste worden die er was. Het verlangen ergens het mooiste van te maken is voor sommigen een genetisch bepaald eigenschaap.
Omstandigheden doen er niet toe.

Een leider vertegenwoordigt de waarden van de organisatie of TEAM. Een leider staat met een been in het verleden waardoor hij de historie van een organisatie erkent. Tegelijkertijd staat hij met het andere been in de toekomst waardoor hij de aspiraties van een club/team kan omschrijven.
Ik geloof dat een club/team zich vooral onderscheiden door hun waarden.
De waarden van een club/team worden geïllustreerd door de deugdzaamheid van de leiders. De beste leiders die ik heb gezien zijn erg bedachtzaam, en ze reflecteren op hun leiderschap. Vaak hebben ze ook een erg sterk team om zich heen verzameld.
Dus de conclusie is…….

HET TEAM IS ALTIJD BELANGRIJKER DAN HET INDIVIDU

De A-Selectie van Fc Portugal

A-Selectie van FC Portugal

Het gaat weer uitstekend met het eerste team van Fc Portugal de laatste tijd. Na een moeilijke periode is de rust weer teruggekeerd in het elftal. Bij ieder sportmens vormen lichaam, geest en ziel 1 geheel. Om sportief succes te boeken, moeten alle drie de elementen in balans zijn. Naast de noodzakelijke lichamelijke conditie is ook de mentale gesteldheid van een sporter bepalend voor zijn welzijn en zijn prestatie. Mentale kracht is trainbaar. Bij ons was dat ver te zoeken in het begin, maar na een paar goeie gesprekken zijn we weer op ons oude niveau beland.

De A-Selectie die in het begin uit 22 spelers bestond is nu langzaam aan tot 15 spelers gekomen, die de basis vormen voor de laatste en aankomende successen.

We spelen de laatste wedstrijden in een compleet nieuwe systeem, om de kwaliteiten van een aantal spelers beter tot zijn recht te laten komen, op het middenveld. We spelen de eerste 10 minuten dan ook in een 5-1-3-1 formatie en kijken eerst hoe sterk de tegenstander is. Naarmate de tegenstander met 2 of drie spitsen speelt gaan we ons daar op instellen. Vervolgens gaan we bij balbezit over op een 3-4-3 systeem en soms ook nog wel op een 3-3-4.

Bij balverlies is het de bedoeling dat we allemaal omschakelen naar een 5-1-3-1 formatie.

Dit systeem heeft ons veel doelpunten opgeleverd, maar ook weinig tegendoelpunten.
We zullen zien hoe dit systeem de komende wedstrijden zal uitpakken.

HET SYSTEEM 1-5-1-3-1

1. Jorge

6. Miquele
  2. Clarence   8. Marcel

4. Savas   5. Carlitos   3. Roberto

10. Nelson

11. Jivago       7. Barbosa
    9. Ruben

Alternatieven: Raymond Kopetzky - Alket Musta - Peter Fitzmaurice - Alex Nascimento

De spelers

De keeper Jorge Ribeiro, heeft de laatste 4 jaar keihard gewerkt om tot het niveau te komen, waar hij nu is. Een enorme progressie, van deze jonge keeper.

Bij de jeugdspelers is Miquele Drumond het meest in balans, en heeft hij de meeste progressie geboekt op het mentale vlak.

Ruben Maia, Marco Barbosa boeken voetballend veel progressie maar mentaal hebben ze vaak nog problemen in bepaalde wedstrijden als het even tegenzit.

Nelson sousa en Marco Barbosa met Co adriaanse

Nelson Sousa die zoveel kwaliteit bezit, komt niet aan voetballen toe, doordat hij meer bezig is, met de scheidsrechters en de tegenstanders dan met zichzelf.

Onze Surinaamse clan, Clarence, Marcel en Roberto vormen een betrouwbaar trio, die niet alleen beheersing en kwaliteit naar de wedstrijden brengen, maar ook veel positivisme.

Clarence de aanvoerder van Fc Portugal, weet op de juiste momenten in te grijpen en de groep de rust te geven die het soms nodig heeft.

Carlitos Paredes, is met de bal aan de voet misschien wel de beste speler van het team, en is in zijn nieuwe rol op het middenveld, in dit nieuwe systeem van heel veel waarde geweest voor het team.

Savas Soylemez heeft dit seizoen al 4 keer gescoord voor Fc Portugal, en is altijd bereid om eerlijk voor het team de strijd aan te gaan. Hij is niet altijd slim in de wedstrijden, en daar profiteren onze tegenstanders vaak van, met alle gevolgen voor hem en het team. Het zit in hem, en dat zal ook niet meer veranderen. Ondanks alles is hij een speler waar je altijd op kan rekenen, en die alles geeft in een wedstrijd.

Raymond Kopetzky is een van de nuttigste spelers van het team van Fc Portugal, en de enige nog overgebleven speler van Gold Star. Elke wedstrijd die hij voor ons speelt is hij TOP. Het is jammer dat hij niet altijd en regelmatig met ons kan trainen en spelen.

Jivago Koerich is de debutant in de selectie van Fc Portugal dit jaar, en is met 8 goals de topscorer. Hij bezit veel voetbaltalent, maar de normen en waarden die hij met zich meedraagt is misschien wel de belangrijkste kwaliteit en voorbeeld voor dit team.

Alket Musta is jarenlang een van mijn topspelers geweest, maar heel langzaam daalt hij naar een niveau die je eigenlijk niet van hem zou verwachten. Hij zou nog een paar jaar op niveau kunnen spelen, en ons kunnen helpen, maar zijn persoonlijkheid en mentale veerkracht is niet goed, en dat is jammer voor ons allemaal.

De Ierse spits Peter Fitzmaurice, begon gemotiveerd aan dit seizoen, maar al snel moest hij afhaken, vanwege knieklachten. Zo nu en dan komt hij even langs, en helpt het team, maar het wil niet echt lukken om constant met ons deel te nemen aan trainingen en wedstrijden.
Alex Nascimento komt binnenkort vast in de selectie van Fc Portugal en van hem verwacht ik nog heel veel mooie dingen de komende tijd.

Marco Veiga, Remy van Heugten, Elmar van Ee ( In maart terug uit Firenze ) & Jose Beco zullen voorlopig in het 2e elftal spelen.

Nalton Musta en Stefano Parisi zijn begin van het seizoen vroegtijdig gestopt en moeten binnenkort beslissen wat ze willen gaan doen, en of ze volgend seizoen nog lid willen blijven van Fc Portugal.

Binnenkort gaan we besprekingen voeren m.b.t. volgend seizoen. We kijken of we het team intact kunnen houden, en eventueel nog kunnen versterken met 3 of 4 spelers.

13e Studiereis van Fc Portugal Gdansk in Polen

Gdansk

Reizen is een onuitputtelijke bron van wijsheid. We leren nieuwe plekken kennen, maar leren ook over onszelf - ons vermogen, om ons aan andere gebruiken aan te passen en om met nieuwe uitdagingen om te gaan. Het is moeilijk om deze stimulans te moeten missen. Zelfs Odysseus verlangde op hoge leeftijd nog naar een laatste reis, om kennis te volgen als een vallende ster, achter de uiterste grenzen van het menselijk denken.
Fc Portugal gaat al jaren met succes rond de pinksterdagen met een groep mensen op reis. Dit jaar gaan we naar Gdansk in Polen, en voor het eerst met de vliegtuig.

We gaan dit keer met 21 deelnemers.

Het zijn (16): Manuel, Carlos Gomes, R.Augusto, Nelson Beco, José Beco, Luis Gomes, Carlitos Paredes, Carlos Fonseca, António Fernandes, Savas Soylemez, Rui Manuel, Paulo Branco, Francisco Matos, Tozé Maia, Sérgio Ferreira en Paulo Ferreira.

De nieuwe deelnemers zijn dit keer (5): Alex Nascimento, Egidio Pereira, Quim Pereira, Fernando Pereira en Quim Lima

2e Studiereis van jeugdspelers van Fc Portugal naar Roeselare in België

De groep van Fc Portugal in Schijndel 2006

We gaan met Fc Portugal voor de 2e jaar deelnemen aan een Internationaal toernooi. Dit keer gaan we naar Roeselare in België, dus voor het eerst ook echt met de kids naar het buitenland.

We gaan met een selectie van 14 spelers, 2 begeleiders en 5 ouders.

Selectie / deelnemers (13): Daniel Pereira, Daniel Martins, Tiago Marques, Yakup Turgut, Paulinho Branco, Michael Pereira, Dylan Antunes, Ramazan Turgut, Ricardo Marques, Marco Bravo, Marcelo Barbosa, Diogo Pereira & Ricardo Gonçalves.

De organisatie van de reis is in handen van: Ricardo Augusto

De begeleiding van het team gedurende deze 3 dagen is in handen van :
Seca Antunes & António Barbosa.

De coaching tijdens wedstrijden wordt gedaan door: Manuel Bravo

De ouders die meegaan zijn: Egidio Pereira, Abilio Marques & António Gonçalves.

We vertrekken op donderdag 17 mei 2007 met het team in een comfortabele touringcar vanaf Sportpark Sloten.
We komen zaterdag weer terug naar Nederland.

Huisvesting:

We verblijven op een school in Roeselare vlakbij het centrum.

• Luchtbed en slaapzak meenemen.
  • De school is dagelijks gesloten tussen 10.00-16.00 uur en na 24.00 uur.

Fc Portugal heeft een nieuw web adres

www.fc-portugal.nl

Fc Portugal heeft onlangs een nieuwe domeinnaam geregistreerd, om de bezoek aan de website van António Gonçalves makkelijker te maken. De voormalige adres www.fcportugal.centerall.com was moeilijk te onthouden, en dus hebben wij besloten om vanaf heden deze naam te gebruiken.

Carnaval bij Fc Portugal

Na een geweldige kerstfeest in december, een knallend oud en nieuw was het nu tijd voor een fantastische CARNAVALSFEEST bij Fc Portugal. Anders dan in Brazilië of in Limburg, was het bij Fc Portugal een bescheiden feest. Veel trouwe leden waren aanwezig onder het toeziend oog van Dominee Bravinci.

Achter de bar, hadden dit keer dienst de gebroeders Beco die als beer en wolf waren verkleed. Indiana Jones temidden van deze zware jongens moest wel uitkijken dat ze niet werd platgedrukt of opgegeten. Gomes die als Olifant later binnenkwam maakte het nog benauwder achter de bar.

In de kantine verschenen steeds meer mensen verkleed, die de aandacht van de aanwezigen wekte. De old man with the lamp, deed me denken aan een mooie uitspraak van Mother Teresa:
"To keep a lamp burning we have to keep putting oil on it."

De twee oudjes vertolkt door Yolanda & Esmeralda waren prachtig, en ook de tweelingen mochten er zijn.

Elvis Presley vertolkt door Carlos Martinho, was heel toepasselijk gezien de taken die hij had deze avond. De prins Augusto en Linda prinses waren top gekleed, en konden zo in een film van Remy van Heugten over de Romeinen.

Er waren heel veel maskers, en mooie mensen, om die allemaal hier op te noemen.

Halverwege de avond werden ook nog even de F-junioren van Fc Portugal in het zonnetje gezet en gehuldigd vanwege het behalen van de kampioenschap in de 3e klasse van de KNVB.

De trainer Ricardo Augusto en de leiders Alberto Lopes & Paulo Pereira hebben weer een mooie prestatie geleverd en de kinderen een mooie dienst bewezen.

Het was weer een prachtige avond bij FC Portugal.

"GOODNESS IS THE ONLY INVESTMENT THAT NEVER FAILS"

Afscheidswedstrijd van Manuel

Zoals ik al een keer eerder had beschreven, in een van mijn laatste nieuwsbrieven, wilde ik graag volgend jaar mijn afscheidswedstrijd als voetballer gaan organiseren. Dan heb ik precies 30 jaar gevoetbald……..

Ik zou gaan kijken naar de beste spelers die met mij samen hebben gespeeld of getraind in Amsterdam, sinds 1992 t/m 2007.

Ik wilde graag twee teams formeren.

• Een team met de beste Portugese spelers die onder mij hebben getraind en gespeeld.
  • Een team van de beste buitenlandse spelers die onder mij hebben gespeeld.

We krijgen dan een wedstrijd:

Portugal - Rest van de wereld

Ik hoop dat jullie het interessant zullen vinden om de herinneringen weer terug te halen, en het aantal spelers die onder mij trainerschap hebben gespeeld weer terug te zien.

1995-1996 - AGB (Amsterdam Gençler Birligi)

In het seizoen 1995-1996 moesten we met AGB weg uit Amsterdam Noord vanwege de hoge schulden bij het Stadsdeel. Daarbij kwam ook nog de bij dat al mijn Portugese vrienden besloten om te stoppen bij AGB, op twee spelers na, Carlos Gomes en Paulino Pires. Het was een grote teleurstelling voor mij, om juist diegene waarvoor je zoveel had gedaan, te zien vertrekken. Maar we keken vooruit en gingen met de overgebleven spelers verder, in de hoop een paar spelers bij te krijgen die het verlies zouden compenseren.
We konden na veel protesten, en juridische stappen met AGB uiteindelijk naar Sportpark Ookmeer, en de kantine van Herenmarkt overnemen.

De Portugese spelers die de club in dat seizoen hebben verlaten, waren Jose Crispim, Ricardo Sousa, Jose Beco, Carlos Neves en Jose Azevedo. Hennie van Wijk die was overgekomen van WMS/ZSGO en belangrijk was voor het team, besloot om na 1 seizoen bij AGB voor kampioen Sloterdijk te gaan spelen.

We begonnen het nieuwe seizoen op Sportpark Ookmeer somber, en met een paar nieuwe spelers die zich bij de club voor het eerst hadden aangemeld. Het waren Hikmet Gunduz, Celil Sebit, Cengiz Polat en Erdal Kocadag. Hassan Aboutahir keerde weer terug na een seizoen, en Carlos Gameiro werd ons eerste keeper.

AGB 1995-1996

We werden in het seizoen 1995-1996 voor het eerst KAMPIOEN met AGB in de 2e klasse AVB.
Een geweldige prestatie van de club die nog niet zo lang bestond, en na alle problemen die de club heeft moeten doorstaan, met de verhuizing van Noord naar Osdorp en nog met het vertrek van de Portugese spelers.
Het team die we hadden samengesteld met de nieuwe spelers bleek over meer karakter en kwaliteiten te beschikken dan al die andere teams die we in Noord hadden gehad.

Ik had nu als trainer van AGB in 4 seizoenen 74 wedstrijden gecoached waarvan 45 gewonnen, 14 gelijk gespeeld en 15 verloren.

Over de 4 seizoenen 1992-1996 dat ik trainer ben geweest bij AGB, en de spelers die ik tot mijn beschikking had, zou ik op basis van dat seizoen tot de volgende twee teams komen voor mijn afscheidswedstrijd.

Portugal   Rest van de wereld

Prestaties over 4 seizoenen bij AGB

Wedstrijden Gewonnen Gelijk Verloren Goals Tegen
74 45 14 15 211 135

In het team van "Portugal", waren er weinig veranderingen aangezien de meeste waren gestopt bij AGB. Carlos Camelo die maar 9 wedstrijden had gespeeld voor mij en gestopt was, vanwege verhuizing naar Portugal wordt door Carlos Gameiro vervangen die toen bij zowel ABN/AMRO als AGB actief was.

In het team van "Rest van de wereld" neemt Husseyn Senoglu, na een fantastisch seizoen in het eerste, de plek weer in die hij eerder kwijt was aan Hennie van Wijk die naar Sloterdijk was gegaan. Mufit Urfali, een van de beste spelers die ik ooit heb getraind, neemt de plaats in het team over van Johnny Bouti, die plotseling verdwenen was.

FC Portugal is vriendschap

Wat heb je eigenlijk aan vrienden?

Wat heb je eigenlijk aan de vrienden van FC Portugal, behalve de voor de hand liggende dingen als goede dingen vieren en over slechte dingen treuren?

Heel veel……….!

Het helpt ons ontdekken wie we willen zijn en hoe onze toekomst eruit zou moeten zien.
Het biedt inspiratie en geeft ons voorbeelden. Hoe gaat een vriend van ons met een bepaalde probleem om, hoe pakt hij die situatie aan? Daar leert men van, al is het maar hoe je het niet moet doen.

FC Portugal is een club met een eigen identiteit

Wanneer ik FC Portugal moet beschrijven, zou ik niet zeggen dat dit een club is met een typische Portugese cultuur, maar juist als een club met een eigen IK.

Een groot verschil. Zo zwart-wit denken we hier niet. Hoe ben je als mens, dat zijn zaken waar we echt belang aan hechten. Waar je vandaan komt is toch niet relevant? Je hebt goede en slechte Portugezen, en datzelfde is het geval met Turken en Nederlanders. Bij ons zijn alleen de goede welkom!

Ik ben trots op de omslag die in het denken van de mensen heeft plaatsgevonden. Want dat is misschien wel de allerbelangrijkste winst die FC Portugal heeft geboekt de laatste jaren.

Import en export van bloemen (Nelson Beco)

Zorginformatiesystemen

Teksten en Vertalingen (Sandra Florindo)

Sportkleding en -benodigheden